Nu tot 70% korting

Als jij de komende dagen een winkel binnenstapt, zou jij dan eens met een ander gevoel, met andere ogen hier naar willen kijken?

 

Misschien doe jij dit al.

 

Mijn vraag is simpel. Als jij echt met jouw eigen gevoel naar al die voorraden kijkt, wat doet dat werkelijk met jou?En dan vergeten wij even de inrichting en andere opvallende feiten.

 

Al jaren geven diverse winkels mij een verontrustend gevoel. En deze onrust begint steeds meer werkelijkheid te worden. Waarom? Weten ze nog wel waar ze mee bezig zijn? Alsof in veel bedrijven de pure ziel werkelijk weg is.

 

Lees snel verder.....

 

De winkels blijven vol


Afgelopen week was ik in drie verschillende plaatsen en evenveel winkelcentra. Op zoek naar een aantal producten. Een doordeweekse dag waar het mij direct opviel hoe stil het overal was. En dat verbaasde mij nog meer. Want in haast alle winkels konden jij en ik met wel 70% korting de voorraad kleiner maken.

 

Echter wat schetste mijn verbazing.

 

Daadwerkelijke elke winkel waar ik in keek, zat BOMVOL met voorraad!

 

Hebben jij en ik alles al? Hebben wij geen behoefte aan zoveel korting? Of speelt er toch iets anders?

 

Wie bepaalt de werkelijke voorraad?


Een willekeurige winkel met overvolle rekken en looppaden
Een willekeurige winkel met overvolle rekken en looppaden

Als ik al die voorraden zie, dan krijg ik een enorm eng gevoel op de borst en bedenk ik mij dat, vooral van de grote ketens, de wereld vol staat met deze winkels. Die overal net zoveel voorraden hebben.

 

Let op: achter de schermen liggen vaak ook nog rekken vol met voorraad.

 

Voorraden die niet minder lijken te worden. Die maar aangevuld en aangevuld blijven worden.

 

Ik denk dan altijd "Neen verkopen. Is ook verkopen"

 

En, de vakspecialist durft toch ook te zeggen dat de voorraad op is, echter dat hij/zij ervoor zorgt dat het er binnen een bepaalde tijd is.

 

Realiseert men zich wel....


Ik vraag mij al enige tijd een aantal dingen af;

 

  • Hoe wordt tegenwoordig bepaald wat de voorraad dient te zijn?
  • Hoe wordt rekening gehouden met wat de klant nog werkelijk wenst?
  • Wie bepaalt nu werkelijk plaats, product, prijs, personeel?
  • Realiseren de ondernemingen met al die voorraden wat dit van het personeel vraagt?
  • Wat is het werkelijke reden ooit geweest van deze onderneming om te starten?
  • Voor al deze voorraden lenen wij van de aarde grondstoffen echter kunnen deze niet meer teruggeven. Realiseert men zich wel dat deze voorraden eindig zijn?
  • Waarom is het niet mogelijk al die producten milieuvriendelijker in te pakken?
  • Waar blijft de voorraad van alle winkels in de wereld die niet verkocht wordt?

 

Of ben ik de enige die zich daar druk om maakt?

 

De ziel van het bedrijf


Als oud inventarisatieleverancier van Jumbo mocht ik het feit meevieren dat Jumbo naar 200 supermarkten ging. Hoofd inkoop wist dit met trots te vertellen. Ik werd daar ook blij van want dat betekende dus meer leveren. Nou, dat zag ik niet helemaal goed. Deze groei diende gefinancierd te worden. En, Jumbo had bedacht dat de leveranciers dat mede konden doen. Namelijk voortaan goedkoper leveren. Nu was er al hard geknepen in de spons, echter nu werd werkelijk bijna alles eruit geknepen. Beviel het mij niet, dan stonden anderen in een rij om te mogen leveren.

 

Op dit moment levert V&D (waar ik ook aan heb mogen leveren) hetzelfde voorbeeld.

 

Daar zit de angel. De pure ziel van vele bedrijven lijkt weg. Alsof deze verkocht is. Alsof alles nog maar 1 doel dient en zij alles beter weten vanuit hun eigen doel.

 

Jij zou dan uit kunnen komen op het woord HEBZUCHT!

 

Hebzucht


Hebzucht ontstaat onder andere uit een angst. Er zijn zoveel angsten dat dit waarschijnlijk per organisatie een andere angst zou kunnen zijn. Sterker nog. Hebzucht is zelfs toegepast egoïsme, met de optiek jouzelf te bevoordelen en/of profileren ten opzichte van een ander.

 

Zij weten het dus beter dan jij en ik. Echter ooit is ons toch geleerd dat; 'klant is koning.' 

 

Ricardo Semler noemt dit anders;

 

"CASH IS KING "

Gunnen


Als daadwerkelijk elke onderneming zou luisteren naar zijn diepste ziel, dan zouden wij uitkomen op ons menselijk ZIJN (lees hiervoor mijn blog JIJ mag (er) ZIJN) en ontstaat er een BALANS;

  • Tussen mens en natuur
  • Tussen de leveranciers in de bedrijfskolom
  • Tussen werkgever en werknemer
  • Tussen werk en privé
  • Tussen klant en ondernemer.

Bij Balans gunnen wij direct elkaar iets heel moois, namelijk het antwoord op ons GELUK! 

 

En, dan is Neen ook een antwoord!

 

Nu jij zover bent gekomen, lees dan DIT ook eens.

 

Met inspirerende groet

 

Ronald Osephius Inspirator

+31 (0) 6 - 21 55 66 00

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0